Penting Sangat Ke Vitamin C Untuk Kulit?


Oleh: Azwar Kamaruzaman

Selalu orang cakap kalau nak kulit cantik kena banyakkan vitamin C. Tapi kita abaikan sebab kita tak tahu macam mana Vitamin C tu boleh mencantikkan kulit. Jadi, hari ni kami nak kongsi macam mana vitamin C ni sangat penting bukan je untuk kulit yang cantik tapi juga sihat.

1. Kulit Mulus

Vitamin C ni boleh bertindak sebagai antioksidan. Benda ni boleh protect kulit daripada rosak pada bahagian luar disebabkan perkara-perkara seperti vahaya UV matahari, asap-asap kotor dan sebagainya. Jadi, korang kena banyakkan makan makanan yang mengandungi vitamin C suaya boleh mendapatkan kulit yang mulus.

2. Pigment Constructor

Kalau korang kurang Vitamin C kulit muka korang aka nada tompokan pada kulit. Jadi, cara terbaik untuk menghilangkan tompokan tersebut adalah dengan consume vitamin C. Tapi, tompokan hitam tu tak kan hilang dengan sehari je. Jangan lah mengharap hari ni makan vitamin C esok dah hilang. Sebab proses ni ambil masa.

Apa makanan yang mengandungi banyak Vitamin C?

Imej dari Singapore Food Blog

Seeloknya korang makan buah yang berwarna merah atau oren. Sebab buah-buah seperti Oren, strawberi, betik, kiwi dan jambu sangat tinggi dengan vitamin C.

 

Sumber: Cosmopolitan


Like it? Share with your friends!

0
Your reaction?
Haha! Haha!
1
Haha!
OMG OMG
0
OMG
WOW WOW
2
WOW
SEDIH SEDIH
1
SEDIH
TAKUT TAKUT
0
TAKUT
BEST BEST
1
BEST

Penting Sangat Ke Vitamin C Untuk Kulit?

log in

reset password

Back to
log in