Tutup Iklan Close Ad

Tanda-Tanda Yang Menunjukkan Badan Korang Tak Cukup Vitamin


Vitamin antara mineral dalam badan yang ramai orang terlepas pandang. Selalu yang kita tahu nak tambah protein dan nak kurang kan lemak. Tapi, tahu kah anda bahawa vitamin juga menentukan kesihatan badan seseorang.

Cuba korang tengok tanda-tanda dekat bawah ni, ada tak pada korang? Kalau ada boleh lah cari supplement yang ada vitamin.

1. Rambut Gugur

Sebab:
Kalau rambut gugur itu maksudnya korang kekurangan vitamin B7. Antara punca yang boleh menyebabkan kekurangan ini adalah terlebih makan telur mentah. Sebab dalam putih telur tu ada avidin yang berfungsi untuk blok badan daripada mencerna biotin.

Apa perlu buat?
Untuk meningkatkan jumlah B7, seeloknya makan almond, kacang soya dan juga pisang

2. Cramp

Sebab: kalau korang selalu cramp itu bermaksud korang kekurangan kalsium, magnesium dan potassium. Dan benda ni selalu terjadi pada mereka yang kuat bersukan sebab waktu bersukan banyak mineral yang hilang.

Apa perlu buat?
Makan kacang banyak-banyak seperti almonds dan hazelnuts, labu, pisang dan epal.

3. Kekuningan Pada Mata Putih

Sebab: kekurangan vitamin B12

Apa perlu buat?
Korang kena cek betul-betul makanan korang dan biar banyak vitamin. Antara makanan yang korang kena banyakkan ialah lembu, susu, salmon, tuna.

4. Merekah Pada Tepi-Tepi Mulut

Sebab: kekurangan vitamin B3, B2, dan B12 yang kaya dengan besi dan zink

Apa perlu buat?
Makan banyak ikan, telur, kacang.


Like it? Share with your friends!

-2
Your reaction?
Haha! Haha!
4
Haha!
OMG OMG
2
OMG
WOW WOW
5
WOW
SEDIH SEDIH
1
SEDIH
TAKUT TAKUT
3
TAKUT
BEST BEST
3
BEST

Tanda-Tanda Yang Menunjukkan Badan Korang Tak Cukup Vitamin

log in

reset password

Back to
log in